Opleiden in de regio gaat niet zonder gedeelde urgentie, studentenparticipatie en randvoorwaarden als huisvesting en mobiliteitsopties

Feb 3, 2025

Expert blog – Luuk de Jongh

Luuk de Jongh, management trainee van Amsterdam UMC heeft voor de Faculteit der Geneeskunde VU opleidingsmodellen onderzocht die gebruikt kunnen worden voor het ontwerpen van geneeskunde onderwijs in de regio. In deze expertblog vertelt hij over dit onderzoek.

Het huidige geneeskundecurriculum sluit niet langer aan bij het veranderende zorglandschap. Waar coassistenten voorheen in ziekenhuizen voldoende basiszorgervaring opdeden, is deze zorg grotendeels verplaatst naar de eerstelijnszorg en kleinere behandelcentra. Hierdoor komen coassistenten minder in aanraking met veel voorkomende, enkelvoudige ziektebeelden, wat essentieel is voor hun vorming als basisarts. Deze veranderingen vragen om een herziening van de opleiding, zodat studenten adequaat worden voorbereid op de diversiteit aan zorgomgevingen buiten het ziekenhuis (NFU, 2020). Ook moet meer exposure van het zorgdomein buiten het ziekenhuis ertoe leiden dat meer studenten voor een artsenberoep buiten het ziekenhuis kiezen. 

Het doel van mijn onderzoek is om te komen tot enkele aanbevelingen voor de implementatie van een nieuw regionaal en extramuraal opleidingsmodel, met focus op logistiek, huisvesting en mobiliteit. De opbrengsten zijn praktische aanbevelingen voor de ontwikkeling van het nieuwe opleidingsmodel, inclusief mogelijke scenario’s.  Ook worden best practices uit vergelijkbare initiatieven beschreven, evenals inzichten in de randvoorwaarden die studenten belangrijk vinden, zoals huisvesting en mobiliteit. 

Voor de ontwikkeling van de scenario’s heb ik me laten inspireren door een aantal initiatieven die al lopen in andere regio’s zoals Groningen en Nijmegen. Ik heb aan de hand van de ervaringen daar drie mogelijke opleidingsmodellen beschreven voor de regio Noord Holland Noord voor het eerste jaar van de coschappen. Het eerste model is een coschap van een jaar in een regionaal ziekenhuis met van daaruit uitstapjes van bv 1 dag per week naar een zorgaanbieder buiten het ziekenhuis. Het tweede model is een coschap van 3 weken in het extramurale domein, of een derde model door een week van elk coschap te vervangen door een week in een andere instelling binnen hetzelfde thema. Dus bijvoorbeeld het coschap psychiatrie afsluiten met een week in een verslavingskliniek en het coschap kindergeneeskunde afsluiten met een week bij de jeugdarts.  

Elk scenario brengt een ander kostenplaatje met zich mee, verschillende uitdagingen voor de planning en logistiek en andere randvoorwaarden als het gaat om mobiliteit en huisvesting. Best complex dus en niet iets dat een opleiding alleen kan oplossen, daarom doe ik een aantal aanbevelingen zoals: het creëren van belang en urgentie bij regionale zorgorganisaties en gemeentes, richt een stichting op met de betrokken partijen om samenwerking te bevorderen, betrek studenten vroegtijdig en actief bij de ontwikkeling en besluitvorming en zorg voor adequate randvoorwaarden (o.a. goede huisvesting en mobiliteitsopties). 

Lees hier meer over de voorbeelden van Radboud UMC en UMC Groningen

Het volledige adviesrapport is op te vragen bij de Faculteit der Geneeskunde VU,
m.e.eijsink@amsterdamumc.nl