O&O Stories nr. 2: Sense of belonging

Feb 3, 2025

Onderwijs en sense of belonging; dat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, werd wel duidelijk tijdens de covid-19 pandemie, toen al het onderwijs ineens online moest. Wat ooit vanzelfsprekend leek, namelijk face-to-face interactie, moest op nieuwe manieren vorm krijgen. Dit heeft niet alleen invloed gehad op de manier waarop we lesgeven, maar ook op de manier waarop we onze studenten en cursisten benaderen en ondersteunen.

In het bijzonder in het medisch en zorgonderwijs, waar de verbinding met elkaar en de praktijk essentieel is, kan de afstand die ontstaat door digitale platforms extra drempels opleveren. Het gevoel van ‘sense of belonging’ – de ervaring dat je gezien, gehoord en gewaardeerd wordt binnen een gemeenschap – is in deze context relevanter dan ooit. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedere student, leerling en cursist zich welkom voelt in een leeromgeving die vaak meer virtueel dan fysiek is?

Lees hier de tweede editie van O&O Stories; digitaal magazine voor onderwijsprofessionals in het medisch onderwijs