Sandra Prins is al jaren nauw betrokken bij het geneeskunde onderwijs van de VU en rondde recent het Klinisch Kwalificatie Onderwijs traject af. Sandra Prins, kinderarts- neonatoloog en coschap coördinator Kindergeneeskunde bij Amsterdam UMC vertelt over dit nieuwe programma.
Na het afronden van de geneeskunde opleiding en werkend als anios kindergeneeskunde wilde ik al onderwijs geven. Omdat ik dit niet echt geleerd had tijdens de geneeskunde opleiding, keek ik de kunst af van kinderartsen of andere artsen. Dit onderwijs bestond vaak uit een presentatie in power point, waarbij je als docent iets vertelde aan de studenten. Dit onderwijs was dus vooral zenden en weinig interactief. Ik wilde zelf al een tijdje mijn onderwijs aanpassen; interactiever maken, maar was daarin zoekende. De oproep voor het KKO kwam langs en na een gesprek met Stefan van Raaij heb ik besloten dit traject te gaan doen.
Het nieuwe traject, opgezet door Stefan van Raaij en het team docentprofessionalisering van de Faculteit der Geneeskunde VU bleek goed bij mijn vraag te passen. Tijdens dit onderwijs traject wordt een connectie gemaakt tussen het werken in de kliniek en het geven van onderwijs in de kliniek. Tijdens 8 middagen komen allerlei onderwerpen langs, die helpen bij het verbeteren van je onderwijs, maar ook bij het geven van feedback.
Het onderdeel waar ik zelf het meest aan heb gehad is de middag over feedback geven bij bijvoorbeeld programmatisch toetsen. We herkennen allemaal de opmerkingen ‘gaat goed, ‘of ‘ga zo door‘op de feedbackformulieren. Deze opmerkingen laten niet zien hoe een student functioneert en waar nog verbeterpunten zijn. Feedback moet concreet zijn, om er echt wat van te leren. En door goede datapunten te verzamelen, kan de masterbeoordelingscommissie veel beter zien of een student goed vordert.
Tijdens het KKO wordt ook ingegaan op het ontwerpen van onderwijs en ontwikkel je ook een lesplan. Wat wil ik meegeven aan studenten? En hoe kom ik daar? Wat moeten ze meenemen naar het werk? De zogenaamde “take to work messages”. Door meer in te gaan op de behoefte van de studenten en uit te vinden waar de leerdoelen liggen, sluit het onderwijs nu beter aan. En is daardoor ook leuker om te geven.
Hoewel het een hele (tijds)investering is, omdat je naast de lesmiddagen ook praktijkopdrachten en reflectie verslagen moet maken, was het de tijd meer dan waard. Je zit met specialisten van heel verschillende disciplines, zowel binnen als buiten het ziekenhuis, maar je hebt allemaal hetzelfde doel voor ogen en als het om onderwijs gaat, heb je vaak met dezelfde situaties te maken. Het actief naar onderwijs kijken en ook samen uitvoeren, werkte erg stimulerend en na een KKO-lesmiddag reed ik altijd volop nieuwe ideeën weer naar huis.
Voor mij geldt: KKO is echt een aanrader voor eenieder die graag goed medisch onderwijs wil geven.
Meer informatie? Kijk hier